Frakt og levering

All vår distribusjon skjer fra vårt hovedlager i Klepp, Rogaland. Vi sender 99% av våre ordrer innen 1-3 virkedager fra bestillingsdato. 

I kampanjeperioder og ved bestilling av større ordre må det påregnes noe lenger leveringstid.

Hvor leverer Økoland.no?

Vi leverer pakker over hele fastlands-Norge. Normalt vil vi levere til ditt nærmeste utleveringssted for transportøren (Posten/Bring), men om nærmeste utleveringssted er fullt (i kampanjeperioder og før jul) kan en måtte regne med at transportør må velge et utleveringssted som defineres som nærmeste neste ledige sted. Mindre pakker (under 2 kg) blir sendt til din hjemadresse for levering i postkasse eller dørmatte.

Frakt og Fri Frakt

Alle ordrer over 799 kroner leveres fraktfritt til utleveringssted.  Du vil motta sporing og melding om henting fra vår partner Posten/Bring.

Økoland tilbyr også tilvalg om f.eks hjemlevering ved utsjekk i kassen. Hjemleveringen koster 149 kroner, dette uavhengig av om ordren er over eller under vår fraktrigrense på 799 kroner.

Lokale kunder på Jæren, i Sandnes og Stavanger har også et valg om hjemkjøring med Økolandbilen. Hjemkjøring med Økolandbilen koster 39 kroner, også dette uavhenig av kjøpsummen.

Fraktpris for ordre under 799 kroner er 99 kroner til utleveringssted og 149 kroner for hjemlevering når du velger dette ved utsjekk.

Er du så heldig at du har mottatt en rabattkode?  Husk at fraktfrigrensen gjelder beløpet etter at eventuelle rabatter er trukket fra.

Hente ordre selv

Det er mulig å hente din ordre på vårt lager i Plogfabrikkvegen 13 på Kverneland, Klepp Stasjon mellom klokken 15.00-16.00 alle hverdager. Ordren må være forhåndsbestilt og vil alltid være klar til henting dagen etter bestilling.

Til deg som har fått pakke til utleveringssted

Hentefristen på utleveringssteder er 14 dager.

Posten/Bring tilbyr hjemlevering via sin sms- og apptjeneste i tilfelle du velger å ombestemme deg og ønsker pakken levert hjem.

Fra og med 1. oktober 2022 endres hentefrist for pakker som leveres til Post i butikk og i Pakkeboks fra 14 dager til 7 dager. Mottaker kan fra samme dato kostnadsfritt i Posten-Appen eller via sms be om forlenget hentefrist fra 7 til 14 dager.

Uavhentetede pakker fra postkontor

Ved uavhentet pakke på utleveringssted vil du bli fakturert kr 300,- som dekker frakt/returfrakt i tillegg til omkostninger.  Vær obs på at hvis pakken inneholder ferskvarer eller ødelagte varer kan du bli fakturert for disse i tillegg.

Mangel eller feil ved leveranse eller vare

Send oss en e-post til post@okoland.no. Husk å gi oss informasjon om kundenummer, ordrenummer og varenummer på varen. Vi svarer deg så fort som mulig etter at vi har funnet ut hva som har skjedd eller har fått rettet opp feilen. Dersom du har fått feil vare, eller det mangler en vare i pakken, refunderer vi beløpet.

Retur av vare – Angrerett

Ønsker du å returnere en eller flere varer du har kjøpt kontakter du oss på post@okoland.no.  Varen(e) må være uåpnet og i originalemballasje.  Benytt angrettskjema og vi sender deg en returfraktseddel. Vi tilbyr angrerett i 30 dager og sørger for rimeligste returfrakt for deg om du velger å returnere varen(e) innen 30 dager fra mottak.  Bruk angrerettskjema.

Last ned angrerettskjema 

Er varen skadet under transport?

Dersom varen er skadet under transport, er det viktig at du følger punktene nedenfor. Ta vare på den originale emballasjen og produktet.

Dersom pakken er skadet når du henter pakken, skal skademelding skrives ut på utleveringsstedet (post i butikk) eller anmerkes til budet. Send en mail til post@okoland.no med kundenummer, ordrenummer, varenummer og bilde
av skaden.

Vår kundeservice vil ta den mest hensiktsmessige avgjørelsen om erstatning ettersendes eller tilbakebetales.  Kundeservice kan også be deg som kunde returnere det som er skadet tilbake til oss (for vår kostnad selvsagt).

Har du mottatt feil vare?

Send oss en e-post til post@okoland.no og fortell hva som har blitt gjort feil. Husk å gi oss informasjon om kundenummer, ordrenummer, varenummer og hvilken vare som er feil. Du må informere oss om eventuelle feil innen 3 virkedager etter at du har hentet produktet.

Vår kundeservice vil ta den mest hensiktsmessige avgjørelsen om erstatning ettersendes eller tilbakebetales.  Kundeservice kan også be deg som kunde returnere det som er feillevert tilbake til oss (for vår kostnad selvsagt).

Andre reklamasjoner

Skulle en vare etter en tid ikke ha den kvalitet som forventes så ønsker vi at du kontakter oss på post@okoland.no. For raskest behandling av din reklamasjon bør e-posten inneholde kundenummer, ordrenummer, batchnummer, best-før dato og varenummer.

Vår kundeservice vil behandle alle reklamasjoner etter forbrukerkjøpsloven.  Kundeservice kan også be deg som kunde returnere det dårlige/feile produktet til oss (for vår kostnad selvsagt).

Rabatt og avslag – kampanjer

Rabattkoder vil vanligvis ikke gjelde for varer som allerede er på salg. Merk at fri frakt alltid gjelder etter rabatt.

Bedriftskunder

Er du bedriftskunde kan du registrere deg på norganic.no.

Sikkerhet og personvern

Vi lover å håndtere personopplysninger som blir lagt igjen på Økoland.no på en trygg måte. For at du kan handle på Økoland.no, trenger vi personopplysninger som navn, adresse og e-postadresse. Vi er pålagt å oppbevare denne informasjonen i forbindelse med regnskapsføring og ved garanti- og returordninger. Informasjonen du har lagt inn finner du på ”min konto”.

All informasjon om betaling og kredittkort oppbevares hos Klarna, som er ansvarlig for å belaste, oppheve, reservere og kreditere din bestilling hos oss.

For å kunne lære mer om hva våre kunder og hva de er opptatt av, registrerer og oppbevarer vi loggdata når du klikker og søker på okoland.no. Denne informasjonen benyttes også for å vise deg relaterte produkter og sende deg tilbud, dersom du har krysset av for nyhetsbrev. Økoland.no selger ikke personopplysninger til en tredjepart. Du kan være trygg på at dine personopplysninger som er registrert på denne siden, kun blir brukt i forbindelse med din handel på Økoland.no.

Både Økoland og våre samarbeidspartnere forholder oss til GDPR reglene. Økoland er forpliktet iht GDPR artikkel 6 nr. 1 punkt b og c.  For Klarna gjelder Klarnas egen personvernerklæring (link).