Mangler du energi?

Føler du deg slapp og mangler energi? Da tyr mange til raske løsninger som inneholder mye raffinert sukker og hvitt mel. Men er det så lurt?

CarolineKSkrevet av ernæringsrådgiver Caroline Køster – publisert 18.8.2016

Det er ikke alltid lett å opprettholde energien i en travel hverdag. Raske løsninger, på-farten-måltider og det å ha mange baller i luften, kjenner nok mange seg igjen i. Gode næringsrike måltider blir dermed fort nedprioritert. Dette kan nok både travle mødre, studenter og foreldre underskrive på. Det er noen små triks man kan gjøre for å ha god energi, selv under slitsomme perioder. Selv har jeg vært der flere ganger, og det er de samme knepene rundt kosthold som hjelper meg hver gang. Derfor tenkte jeg å dele de med dere!

> Fokuser på mat som har langsom påvirkning på blodsukkeret

Det er stor forskjell på maten du putter i deg. Velg bort raffinert sukker og mel, samt ferdigmat. Selv om disse matvarene kan være det første du tenker på når du er sliten, gjør det ofte vondt verre. Da holder du deg mett der og da idet blodsukkeret stiger. Etter en stund vil blodsukkeret reduseres, og kroppen føles slapp og sliten. Dette kan også påvirke humøret.

Små måltider fremfor store er ofte nøkkelen til suksess, hvert fall i min travle hverdag. Ta med deg oppskåret frukt, en hjemmelaget nøttebar eller en yoghurt. En rekke smarte varianter av barer, smoothies og nøttemikser finnes hos Økoland. Disse variantene er gode mellommåltider som holder blodsukkeret stabilt, og du klarer å holde humøret oppe.

Caroline blogg2

> En kalori er ikke bare en kalori

Tenk hvor mye du pusher kroppen din hver dag! Tenk hvor langt over streken du har gått! Og tenk hvor mye kroppen egentlig tåler når du ikke behandler den slik du burde! For at du skal kunne gjøre det du vil, gi kroppen den næringen den trenger. Hold deg unna de såkalte «tomme kalorier», og maten du spiser vil være mer næringsrik. En god huskeregel er å tenke: «gir dette meg næring?». Med det blir du mer bevisst på matvalgene i hverdagen, og det er enklere å søke seg til god energi.

> Planlegg hverdagen

Lag mat dagen før, bruk søndager på å lage porsjoner med raske måltider, eksempel rundstykker eller scones du kan ta med deg ut døren. Ferdigmiksene Cornells og Marksets brødmiks er supre til å lage nettopp dette. Ved å planlegge dagene og ha med deg nok næringsrik mat blir ikke bare at energien bedre, men humøret blir på topp og du sparer mye penger på ikke kjøpe ethvert måltid ute. Du føler kanskje det tar tid å lage mat fra bunn av, men dette kan oppleves i starten. Etter hvert blir det til en vane – og du finner ut at det faktisk ikke tar lengre tid å lage mat fra bunnen av enn å kjøpe ferdigmat!

Det er ikke mye som skal til for at du får litt mer energi i hverdagen. Kun små endringer og planlegging er veldig lurt å få til.

Håper noen av rådene kommer deg til nytte!