Slik koker du kraft

Margit Veas oppskrift på Kjøttkraft

Kraft inneholder fantastiske næringsstoffer, mange vitaminer og mineraler som vi trenger. Den inneholder verdifulle proteiner, blant annet kollagen, som bygger opp bindevev og skjelett. I tillegg gir kraft gode smaksopplevelser og større matlyst. Å koke kraft er etisk og miljømessig fordelaktig, da man benytter seg av hele dyret.

Kraft fremmer god fordøyelse og godt immunforsvar, reparerer skader, betennelser og ødelagte tarmslimhinner i tarmen og motvirker mageknip. Kraftfull mat gir mer energi, styrke, spenst og større muskelmasse. Noen registrerer at hår og negler blir tykkere, huden friskere og penere og noen sover bedre også.

Kraft kan du bruke som base i alle moser, som utgangspunkt for gode middager, supper og sauser – du kan også bruke det i grøt og i brøddeigen.

Fremgangsmåte:

Kraft kan kokes på bein fra alle typer dyr. Når det gjelder fisk og skalldyr, er det en rask prosess da du ikke skal koke mer enn ca. 20 minutter, ellers vil kraften smake lim. Du kan få mye kraft fra bein som er til overs fra koteletter, kyllingskrog og beinrester fra lammelåret. Beinmargen er fantastisk næringsrik og bidrar stort med både smak og næring i krafta. Kjøtt, fett og slintrer på beina gir dybde i smaken, og det kan være lurt å blande kraftbein med litt mer kjøttfulle stykker som oksehale eller bibringe. For ekstra smak kan du brune bein med kjøtt, for eksempel kjøtt som brukes til fårikål.

1. Legg knokler og bein i en stor kjele og fyll på kaldt vann til det dekker beina. Kok opp og skum av urenheter hvis du vil ha klar kraft. Oppvarmingen trenger ikke å gå fort, gjør det heller sakte så du har kontroll over temperaturstigningen slik at det ikke plutselig fosskoker.

2. La kraften stå og trekke på 90 grader C i 8 til 48 timer – jo lengre jo bedre. Noen setter komfyren på svak varme, andre lar kjelen stå i ovnen på 80-90 grader. Kollagen løser seg opp under kokepunktet og blir til gelatin. Koker du kraften for hardt, kan kraften bli uklar. Om du er engstelig for å ha platen på om natten, skrur du den av om kvelden og fortsetter neste morgen. Hvis du kroker kraft på bein med kjøtt eller hel høne, kan du ta ut kjøttet når det er mørt, etter ca. 2-4 timer. Pell kjøttet fra beina, og legg beina tilbake i kjelen.

3. Sil av kraften fra de utkokte beina, og ha den i passende emballasje. Du kan fryse ned kraft i isterningsbrett til bruk i babymaten. Kraft i større emballasje må kjøles raskt ned for å bevare holdbarhet og unngå bakterievekst. Sett gjerne emballasjen i oppvaskkummen med kaldt vann, og rør i kraften. Hvis dere har liten plass i fryseren, kan dere koke inn kraften noe. Merk emballasjen godt med type kraft og dato.